Trafik Lapangan Terbang Schiphol Kembali pada 2023 Tetapi Kekal Di Bawah Tahap Pra-Pandemik

Trafik Lapangan Terbang Schiphol Kembali pada 2023 Tetapi Kekal Di Bawah Tahap Pra-Pandemik

Lapangan Terbang Schiphol di Amsterdam mengalu-alukan 61.7 juta pelancong pada 2023, peningkatan 18% daripada 2022 tetapi masih 14% di bawah tahap pra-pandemik.

Menurut kenyataan akhbarnya pada 5 Januari, lapangan terbang itu menghubungkan Belanda ke 305 destinasi, termasuk tujuh laluan baru.

Walau bagaimanapun, 16 destinasi telah dihentikan, kebanyakannya di Rusia dan Ukraine.

Pemulihan Kuat Schiphol

Daripada hampir 62 juta penumpang di Schiphol, 39.1 juta adalah pengembara langsung, manakala lebih 11 juta adalah penumpang pemindahan.

Jumlah pergerakan pesawat meningkat 11% kepada 441,963.

Schiphol menyaksikan pertumbuhan di destinasi di seluruh Eropah dan laluan antara benua.

UK, Sepanyol, dan AS kekal sebagai destinasi paling popular.

Lapangan Terbang Serantau Mencecah Paras Tertinggi Bersejarah

Lapangan Terbang Eindhoven mencapai rekod 6.8 juta penumpang pada 2023, meningkat 8% berbanding 2022.

Ini mengatasi paras tertinggi sebelumnya iaitu 6.7 juta penumpang pada 2019.

Pergerakan pesawat juga meningkat 3% kepada 41,496.

Walau bagaimanapun, destinasi yang berkhidmat berkurangan daripada 87 kepada 84.

Lapangan Terbang Rotterdam The Hague juga mencapai tahap baharu, memberi perkhidmatan kepada 2.2 juta penumpang pada 2023.

Ini mewakili pertumbuhan penumpang sebanyak 6% berbanding tahap pra-pandemik.

Pergerakan pesawat adalah 16,191, meningkat 3% daripada 2022 tetapi turun 3% dari 2019.

Sistem ETIAS Menguruskan Pertumbuhan Pelawat

Pemulihan berterusan dalam trafik penumpang di seluruh lapangan terbang Belanda mempunyai implikasi untuk sistem masuk / keluar (EES ) dan Sistem Maklumat dan Kebenaran Perjalanan Eropah (ETIAS) yang akan datang.

Sebaik sahaja dilancarkan pada Mei 2025, ETIAS akan memerlukan pelepasan pra-perjalanan untuk pelawat dari lebih 60 negara di luar Kawasan EU / Schengen.

Dengan lapangan terbang Belanda berfungsi sebagai pintu masuk utama untuk pelancong antara benua, pemprosesan ETIAS yang cekap akan menjadi kritikal.

Ketika Schiphol memulihkan lebih banyak laluan jarak jauh, pihak berkuasa mesti memastikan kapasiti yang mencukupi untuk mengelakkan menghalang pengunjung yang sah.

Pemeriksaan penilaian risiko sistem harus memaksimumkan keselamatan tanpa mengehadkan perjalanan pelancongan dan perniagaan.

Membentuk Dasar Imigresen Masa Depan

Peningkatan jumlah penumpang juga berkaitan dengan dasar imigresen, terutamanya mengenai pendatang bukan EU.

Oleh kerana lapangan terbang memudahkan lebih banyak keluarga, pekerja, dan pelajar rentas benua, kerajaan boleh menilai semula peraturan dan keperluan visa.

Aliran masuk boleh mempengaruhi kedua-dua visa Schengen jangka pendek dan permit jangka panjang yang menyasarkan pelabur, nomad digital, dan pendatang mahir.

Selain itu, kapasiti lapangan terbang yang diperluas boleh membentuk sentimen awam terhadap imigresen.

Mengendalikan pertumbuhan baru-baru ini dengan lancar dapat menunjukkan manfaat ekonomi dasar penghijrahan strategik.

Walau bagaimanapun, kesesakan atau kelewatan yang berterusan boleh menimbulkan pandangan anti-imigran.

Oleh itu, pelaburan infrastruktur dan kecekapan menjadi sebahagian daripada perbahasan dasar imigresen.

Outlook untuk 2024

Dengan kebanyakan gangguan pandemik di cermin pandang belakang, lapangan terbang Belanda boleh memberi tumpuan untuk meneruskan pemulihan mereka.

Walau bagaimanapun, peristiwa geopolitik dan kelembapan ekonomi yang berpotensi boleh menjejaskan unjuran pertumbuhan.

Namun, pelaburan ke dalam kapasiti dan kecekapan dapat membantu memacu rekod selanjutnya di lapangan terbang serantau seperti Eindhoven dan Rotterdam.

Bagi Schiphol, kuncinya ialah memulihkan lebih banyak trafik antara benua dan pemindahan, di mana jumlah masih ketinggalan pada tahun 2019.

Selepas 2022 yang bergelora, lapangan terbang itu akan menyasarkan untuk 2024 tanpa insiden.