Skim masuk-keluar EU boleh menyebabkan barisan sempadan 14 jam

Skim masuk-keluar EU boleh menyebabkan barisan sempadan 14 jam

Barisan yang panjang dan gangguan yang meluas boleh menanti pelancong ke Kesatuan Eropah ( EU ) apabila blok itu melaksanakan Skim Masuk-Keluar (EES) pada bulan Oktober, menurut amaran keras yang disampaikan kepada Jawatankuasa Penelitian Eropah Parlimen UK.

EES bertujuan untuk mengukuhkan pemeriksaan sempadan dengan mengumpul data biometrik daripada warga bukan EU yang masuk dan keluar dari rantau ini.

Walau bagaimanapun, bukti yang dikemukakan kepada Jawatankuasa menunjukkan bahawa inisiatif itu boleh menjejaskan operasi di pelabuhan dan terminal kereta api yang tidak mempunyai kapasiti untuk mengendalikan masa pemprosesan tambahan.

Kes Terburuk: Tunggu Sempadan 14 Jam

Majlis Ashford Borough memberitahu jawatankuasa itu bahawa kegagalan untuk mempunyai "sistem yang boleh digunakan" sepenuhnya dan berjalan untuk pelancaran EES boleh, dalam "kes terburuk yang munasabah," mencetuskan barisan 14 jam di Pelabuhan Dover.

Majlis itu berkata bahawa gangguan yang berlaku ke titik lintasan Saluran penting kemudiannya boleh melimpah, kesesakan jalan masuk dan menghalang aliran trafik ke rangkaian pengangkutan serantau utama lain seperti pautan kereta api Eurotunnel.

Bukti majlis mengukuhkan kebimbangan yang dibangkitkan oleh badan pelancongan Visit Kent mengenai kejatuhan ekonomi tempatan.

Data Visit Kent menunjukkan bahawa kelewatan pelabuhan jangka pendek pada masa lalu yang disebabkan oleh pengurusan lalu lintas "Operasi Brock" telah membebankan pelanggan perniagaan pelancongan dan pendapatan.

Tekanan ke atas infrastruktur pengangkutan

Eurostar dan pengendali Terowong Saluran dan tempat transit lain yang berkhidmat di UK dan benua Eropah juga memberi amaran bahawa EES tidak direka dengan mempertimbangkan kapasiti dan susun atur unik mereka.

Mereka mengatakan bahawa barisan kawalan pasport dapat dengan cepat hilang kawalan pada waktu perjalanan puncak setelah pemeriksaan identiti tambahan dikenakan.

Firma kereta api berkelajuan tinggi High Speed 1 memberitahu panel penelitian bahawa kekurangan rancangan untuk membenarkan pelancong membuat pra-pendaftaran data biometrik dalam talian sebelum perjalanan adalah satu lagi sakit kepala yang menjulang.

Ia berpendapat bahawa terminal utama seperti stesen London St Pancras mungkin menghadapi "tekanan besar" kerana kakitangan sempadan mengendalikan proses pengumpulan data penuh di tapak.

Tarikh Akhir yang Tidak Dapat Dikerjakan untuk Pelancaran Lancar

Mempersoalkan kemungkinan garis masa pelaksanaan EES ketat Suruhanjaya Eropah, Kelajuan Tinggi 1 menyimpulkan, "Mencapai tahap perkhidmatan yang boleh diterima pada hari pertama di semua negara anggota EU mungkin mustahil."

Ia menasihatkan pengenalan secara berperingkat dan beransur-ansur adalah penting untuk mengelakkan "gangguan teruk."

Bertindak pantas untuk mengelakkan risiko 'membimbangkan'

Memberi reaksi kepada bukti mengenai risiko yang menyelubungi EES, pengerusi jawatankuasa penelitian Sir William Cash berkata ia melukis "gambaran membimbangkan" potensi "beratur lebih daripada 14 jam" dan kenderaan "disokong di sepanjang jalan utama" di Kent.

Sir Cash menyimpulkan, "Jelas sekali, dasar ini boleh memberi kesan yang sangat serius, bukan sahaja kepada pelancong dan pengusaha pelancongan tetapi juga untuk perniagaan tempatan. Saya memohon kepada pembuat keputusan di kedua-dua belah Saluran untuk mengambil perhatian terhadap bukti ini."

Dengan tarikh akhir Oktober 2024, beliau memberi amaran, "Jam sedang berdetik dan isu-isu ini mesti segera ditangani."

EES telah mencetuskan kritikan yang semakin meningkat, tetapi Suruhanjaya Eropah mengekalkan bahawa meningkatkan kawalan keselamatan dan sempadan melebihi cabaran penyesuaian yang ditimbulkan untuk badan pengangkutan.

Skim pengumpulan data yang luas itu dijadualkan dilancarkan seperti yang dirancang dalam tempoh 20 bulan.

Tawaran Pengecualian ETIAS Tidak Respite

Skim Kemasukan / Keluar (EES) yang menjulang sakit kepala telah menumpukan perhatian kepada program pengecualian visa ETIAS selari Eropah.

Ditetapkan untuk dilancarkan pada Mei 2025, ETIAS berjanji untuk mengautomasikan sebahagian pemeriksaan pelawat dari lebih 60 negara yang kini menyelamatkan permohonan visa yang sukar dan mahal.

Walau bagaimanapun, versi dalam pembangunan tidak memberikan jawapan kepada barisan sempadan EES, kerana penerima masih perlu menjalani pendaftaran biometrik penuh semasa tiba di terminal pengangkutan di bawah peraturan masuk / keluar baru.

Oleh itu, nomad digital, pelabur asing, pelajar, dan tetamu lain yang tinggal lebih lama akan menikmati kemudahan aplikasi tetapi mendapati diri mereka terhenti di talian kawalan pasport yang dipergiatkan seperti semua pelancong.

Halangan Baru Di Hadapan untuk Pencari Kediaman?

Kedalaman invasif pengumpulan data EES yang dicadangkan juga menimbulkan persoalan mengenai tarikan berterusan Eropah untuk penduduk bukan EU yang bertujuan untuk mewujudkan lebih banyak kedudukan kekal di dalam blok.

Ketika sistem meneliti semua pelawat secara terperinci di setiap lintasan sempadan, optik yang lebih luas berisiko menandakan syak wasangka dan halangan selanjutnya untuk pendatang dan bukannya sambutan bersenjata terbuka.

Oleh itu, walaupun publisiti mengenai kelulusan ETIAS yang pantas menunjukkan galakan hubungan global yang diperluas, realiti pengesanan dan pemantauan biometrik yang menyeluruh nampaknya bersedia untuk menyampaikan mesej yang bertentangan.

Tekanan Mounts untuk EES Rethink

Dengan ramalan buruk mengenai barisan yang luas dan kemudaratan ekonomi sekiranya EES berkuat kuasa seperti yang dijadualkan dalam 20 bulan, tekanan sedang membina untuk pegawai Suruhanjaya Eropah untuk mengadakan reka bentuk semula utama.

Pengendali pengangkutan dan pihak berkepentingan tempatan mahu melihat masa utama yang lebih lama untuk pelancaran, sistem teknikal yang disesuaikan dengan lebih baik, dan pilihan yang dijanjikan untuk pendaftaran pra-pengembara untuk mengurangkan kesesakan.

Tidak ada perubahan sedemikian, Sir Cash dan lain-lain mengatakan bahawa kemungkinan tarikh akhir Oktober 2024 sangat diragui.

Walau bagaimanapun, Suruhanjaya masih belum menunjukkan secara terbuka apa-apa potensi untuk menangguhkan program atau memberikan pengecualian untuk mengurangkan peralihan.