Pengurusan Sempadan di Zon Visa Schengen: Sikap Orang Eropah

Pengurusan Sempadan di Zon Visa Schengen: Sikap Orang Eropah

Pengenalan

Kawalan sempadan di zon Schengen negara-negara Eropah telah lama tertakluk kepada perdebatan politik, pada masa-masa antara negara-negara anggotanya seperti di luar mereka. Di sini, kami meneliti perkembangan terkini dan rancangan keselamatan sempadan di kawasan Schengen dengan rujukan khusus kepada sempadan luarnya dengan negara jiran bukan anggota. Kami juga mempertimbangkan sikap Eropah terhadap soalan imigresen dan perjalanan percuma yang rumit ini, seperti yang diketengahkan oleh tinjauan Barometer Eropah 2018.

Sempadan luar yang lebih kuat untuk Kawasan Schengen

Pada September 2018, Suruhanjaya Eropah mencadangkan pengukuhan pasukan Pengawal Pantai EU. Di tengah-tengah kiriman wang Kesatuan Eropah untuk menyokong negara anggota dalam melindungi sempadan luar mereka, Agensi Pengawal Sempadan dan Pantai Eropah kelihatan bersedia untuk meningkatkan jumlahnya kepada kekuatan kira-kira 10,000 pegawai. Akibatnya, negara anggota EU sepatutnya boleh bergantung kepada sokongan operasi sepanjang masa, 365 hari setahun.

Pada masa penulisan (Januari 2019), Suruhanjaya menyeru negara anggota individu dan Parlimen Eropah yang berpangkalan di Brussels untuk menerima pakai pembaharuan yang dicadangkan sebelum pilihan raya akan datang.

Keselamatan Visa yang dipertingkatkan

Di samping itu, projek EU yang telah lama wujud untuk menubuhkan Sistem Kebenaran dan Maklumat Perjalanan Eropah (ETIAS) mula memberikan hasil. Direka untuk meningkatkan keselamatan dengan bertukar-tukar maklumat dan mengawal isu permit perjalanan, terma kolokal untuk ETIAS termasuk sistem visa Eropah.

Pada masa akan datang, Sistem Maklumat Visa kolektif (VIS) dan Sistem Maklumat Schengen (SIS) harus meningkatkan langkah-langkah kawalan dan keselamatan imigresen. Khususnya, pegawai merancang sistem pembalakan dan kawalan masuk dan keluar sepenuhnya untuk pelancong yang tiba dari luar EU.

Memandangkan kesan kumulatif penambahbaikan yang dirancang ini terhadap pengurusan sempadan luar dan pengurangan jumlah pengembara yang telah mengakibatkan pelaksanaannya, Suruhanjaya kini percaya bahawa masa yang tepat untuk melonggarkan beberapa kawalan negara sementara. Khususnya, sejak musim luruh tahun 2015, lima negara berikut (semua ahli zon Schengen) telah mengendalikan apa yang mereka gambarkan sebagai langkah sementara di sepanjang sebahagian atau semua sempadan negara mereka:

  • Austria.
  • Denmark.
  • Perancis.
  • Jerman.
  • Sweden.

Dalam jawapan mereka kepada tinjauan rasmi EU yang paling baru-baru ini, hampir satu perempat (24 peratus) wawancara menyebut bahawa mereka telah mengalami kesan kawalan tambahan di sempadan negara. Daripada jumlah pengembara ini, lebih daripada dua pertiga (kira-kira 68 peratus) melaporkan bahawa kelewatan adalah lebih lama daripada sebelumnya, manakala hanya lebih satu perempat (27 peratus) tidak melihat sebarang perbezaan dalam masa lintasan sempadan.

Orang Eropah melihat kelebihan yang ketara

Menurut siaran akhbar Disember 2018 bertepatan dengan penerbitan kaji selidik itu, Euro Barometer nombor 474, kawasan Schengen terus mendapat sokongan awam yang besar. Lebih daripada dua dalam tiga (68 peratus) individu yang dipersoalkan menganggap bahawa rantau multinasional adalah salah satu pencapaian terpenting EU.

Direka untuk memantau sikap Eropah, tinjauan itu memberi contoh pendapat umum pada bulan Jun dan Julai. Yang penting, kali ini soalan-soalannya tertumpu kepada mengukur kesedaran orang ramai terhadap kawasan Schengen dan merekodkan persepsi umum mengenainya. Di UK, kakitangan tinjauan bercakap dengan lebih daripada 1,000 wawancara tatap muka, sementara 27,000 wawancara lagi berlaku di seluruh baki dua puluh tujuh negara EU.

Dalam urutan menurun, responden menganggap kelebihan kawasan visa Eropah adalah:

  • Baik untuk perniagaan (terutamanya disebabkan oleh perdagangan yang lebih mudah, seperti yang dinyatakan oleh tiga perempat sampel).
  • Baik untuk negara mereka (dua pertiga berpendapat keahlian kawasan itu memberikan lebih banyak kelebihan daripada keburukan).
  • Berguna untuk alasan peribadi (enam daripada sepuluh menyebut perjalanan rentas sempadan lebih mudah, tanpa kawalan pasport).
  • Baik untuk keselamatan EU secara keseluruhan (55 peratus).

Sebab utama disebut untuk perjalanan ke negara-negara dalam kawasan visa Schengen untuk cuti (86 peratus), diikuti dengan membeli-belah dan perjalanan perniagaan.

Kira-kira empat daripada lima responden (79 peratus) berpendapat bahawa EU harus mengambil peranan yang lebih aktif dalam menjamin sempadan luarnya, diikuti oleh 72 peratus responden yang berpendapat bahawa pembiayaan perlu ditingkatkan dengan sewajarnya untuk membayar langkah-langkah yang dipergiatkan.

Brits yang tidak dikenali?

Yang menghairankan, hanya satu pertiga daripada responden tinjauan UK mengiktiraf istilah kawasan Schengen, dengan 23 peratus (kurang daripada satu perempat) mengetahui makna yang tepat. Sebaliknya, kedua-dua bahagian itu kira-kira dua kali ganda dalam jawapan tinjauan yang diterima daripada jiran benua mereka.

Melihat respons ini dengan cara lain, hanya satu pertiga daripada penduduk tanah besar Eropah tidak pernah mendengar zon Schengen, sedangkan (nampaknya) dua kali lebih banyak wawancara British mengaku tidak dikenali. Akhirnya, hampir empat daripada sepuluh ini (kira-kira 39 peratus) salah berfikir bahawa Britain membentuk sebahagian daripada kawasan visa Schengen.