Pelancongan Jerman Berjuang Walaupun EU Pulih

Pelancongan Jerman Berjuang Walaupun EU Pulih

SEKTOR pelancongan dan pelancongan Jerman semakin pulih secara perlahan berbanding destinasi utama Eropah yang lain, menurut Penyelidikan Impak Ekonomi (EIR) terkini daripada Majlis Pelancongan & Pelancongan Dunia (WTTC).

Laporan itu menunjukkan bahawa walaupun pelancongan domestik telah menyokong sektor ini, perbelanjaan oleh pelawat antarabangsa masih jauh lebih rendah daripada sebelum pandemik.

Jerman jejak dalam KDNK, pekerjaan, pelancongan

Pada tahun 2023, sektor perjalanan dan pelancongan Jerman menambah lebih € 453 bilion kepada KDNK negara, iaitu € 13.5 bilion kurang daripada pada tahun 2019.

Pekerjaan dalam sektor ini meningkat sebanyak 5% kepada 6.18 juta orang, tetapi masih hampir 250,000 pekerjaan kurang daripada pada tahun 2019.

Perbelanjaan pelawat antarabangsa masih lebih daripada 25% di bawah paras 2019, dengan kekurangan € 14 bilion.

Walau bagaimanapun, perbelanjaan oleh pelawat domestik pulih sepenuhnya pada tahun 2023, melepasi paras 2019 sebanyak € 2.9 bilion. Ini menunjukkan bahawa pelawat domestik telah menjadi sebab utama pemulihan sektor ini selepas pandemik.

CEO WTTC gesa sokongan kerajaan

Julia Simpson, Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif WTTC, menekankan perlunya sokongan kerajaan dan bekerjasama dengan syarikat swasta untuk membawa pulang pelawat antarabangsa

Beliau berkata walaupun sektor perjalanan dan pelancongan Jerman telah menunjukkan kekuatan, masih terdapat banyak cara untuk pergi, dan kenaikan cukai penumpang syarikat penerbangan baru-baru ini akan melambatkan pemulihan.

Simpson juga menegaskan bahawa pelawat antarabangsa adalah pemacu penting bagi ekonomi dan menggesa kerajaan Jerman untuk bekerjasama dengan perniagaan perjalanan dan pelancongan untuk mencari jalan untuk menggalakkan pelawat ini kembali.

KDNK 2024 dijangka pulih, tergendala pekerjaan

Melihat ke hadapan hingga 2024, WTTC meramalkan bahawa sektor perjalanan dan pelancongan Jerman akan menyumbang hampir € 469 bilion kepada ekonomi, peningkatan kecil 0.5% dari 2019.

Sektor ini dijangka menambah 160,000 pekerjaan tahun ini, tetapi ini masih akan menjadi 80,000 pekerjaan kurang daripada tahap pra-pandemik.

Perbelanjaan pelawat antarabangsa dijangka kekal hampir 10% di bawah 2019, dengan kekurangan € 5.1 bilion pada tahun 2024.

Perbelanjaan pelawat domestik, bagaimanapun, dijangka terus berkembang sederhana, dengan peningkatan 1.2% kepada hampir € 411 bilion.

Potensi pertumbuhan dengan sokongan kerajaan

WTTC percaya bahawa dengan sokongan kerajaan yang tepat, sektor perjalanan dan pelancongan Jerman boleh berkembang kepada hampir € 554 bilion menjelang 2034.

Ini akan menjadi lebih daripada 12% ekonomi Jerman dan boleh menggaji hampir 6.5 juta orang.

Untuk mencapai matlamat ini, kerajaan mesti bekerjasama dengan syarikat swasta untuk memastikan Jerman tempat yang menarik untuk pelawat antarabangsa dan menyediakan pekerjaan jangka panjang yang baik untuk penduduk Jerman.

Sektor perjalanan EU melebihi pra-pandemik

Tidak seperti pemulihan perlahan Jerman, sektor perjalanan dan pelancongan Kesatuan Eropah (EU) berkembang lebih daripada 8% pada tahun 2023, mencapai € 1.65 trilion.

Pekerjaan dalam sektor ini melepasi paras 2019, mencecah lebih 23.5 juta.

Perbelanjaan antarabangsa meningkat sebanyak 11.5% kepada € 471.5 bilion, hampir mencapai tahap pra-pandemik, sementara perbelanjaan pelawat domestik meningkat hampir 5% kepada € 963 bilion, melepasi angka pra-pandemik.

WTTC meramalkan pertumbuhan berterusan bagi sektor perjalanan dan pelancongan EU tahun depan.

Sumbangan KDNK dijangka mencecah hampir € 1.75 trilion, dengan pekerjaan melebihi 24.5 juta, perbelanjaan pelawat antarabangsa mencapai € 517 bilion, dan perbelanjaan pelawat domestik melebihi € 982 bilion.

Jerman mesti menyesuaikan diri dengan perubahan perjalanan

Ketika industri perjalanan dan pelancongan global pulih daripada kesan pandemik COVID-19, Jerman perlu menyesuaikan diri dan menyokong sektor yang bergelut.

Dengan bekerjasama dengan syarikat swasta dan mewujudkan dasar yang menarik pelawat antarabangsa dan menyokong pelancongan domestik, Jerman boleh menetapkan dirinya untuk pemulihan yang lebih kukuh dan lebih berdaya tahan pada masa akan datang.