Lapangan Terbang Amsterdam Schiphol Ditetapkan untuk Kenaikan Caj 14.8% pada tahun 2024

Lapangan Terbang Amsterdam Schiphol Ditetapkan untuk Kenaikan Caj 14.8% pada tahun 2024

Hab penerbangan utama Amsterdam, Lapangan Terbang Schiphol, telah mengumumkan kenaikan ketara 14.8% dalam caj lapangan terbang untuk tahun 2024. Langkah ini bertujuan untuk memulihkan kehilangan pendapatan semasa 2022 yang mencabar yang ditandai oleh kesan pandemik yang berlarutan dan kekurangan kakitangan keselamatan.

Peningkatan ini telah mencetuskan tindak balas yang kuat daripada syarikat penerbangan dan konfrontasi undang-undang, dengan implikasi yang lebih luas berpotensi menjejaskan harga tiket penerbangan.

Pemulihan Kewangan Melalui Peningkatan Caj

Strategi Schiphol untuk meningkat adalah usaha untuk menstabilkan kedudukan kewangannya berikutan tempoh yang mencabar. Pada tahun 2022, lapangan terbang Malaysia menghadapi pengurangan besar dalam penerbangan disebabkan oleh sekatan perjalanan yang berkaitan dengan pandemik dan kekurangan kakitangan keselamatan yang ketara.

Ketua Pegawai Kewangan Lapangan Terbang, Robert Carsouw, menyatakan bahawa peningkatan ini penting untuk mengekalkan kualiti perkhidmatan dan kesihatan kewangan. Strategi kewangan melibatkan mendapatkan semula kerugian sambil mematuhi rangka kerja pengawalseliaan yang menghalang keuntungan daripada caj ini.

Schiphol menghadapi pengurangan besar dalam penerbangan kerana tekanan dua sekatan perjalanan yang berkaitan dengan pandemik dan kekurangan kakitangan keselamatan yang ketara. Isu yang terakhir adalah begitu teruk sehingga lapangan terbang terpaksa mengehadkan jumlah penumpang yang berlepas, terutamanya semasa bulan-bulan musim panas lalu lintas yang tinggi.

Strategi kewangan termasuk mendapatkan semula kerugian tanpa melanggar rangka kerja pengawalseliaan yang menyekat lapangan terbang daripada mendapat keuntungan daripada caj ini. Sebarang lebihan pendapatan, mengikut undang-undang, mesti disalurkan kembali kepada syarikat penerbangan.

Reaksi dan komplikasi undang-undang

Syarikat penerbangan yang beroperasi di Schiphol telah menyatakan rasa tidak senang terhadap kenaikan yuran itu, menjangkakan lonjakan harga tiket. Ketidakpuasan hati itu telah matang menjadi tindakan undang-undang, dengan syarikat penerbangan seperti KLM Royal Dutch Airlines (KLM) dan organisasi perdagangan seperti Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) meminta semakan daripada Lembaga Rayuan Perdagangan terhadap keputusan lapangan terbang itu.

Dasar tarif lapangan terbang secara konsisten menjadi titik perbalahan, yang membawa kepada aduan sebelumnya dengan badan kawal selia.

Peningkatan caj itu berlaku di tengah-tengah kebimbangan industri penerbangan yang lebih luas, termasuk peningkatan cukai alam sekitar dan penerbangan, dan tekanan untuk mengurangkan operasi. Cabaran seluruh industri ini menyumbang kepada ketegangan antara syarikat penerbangan dan lapangan terbang, kerana kedua-duanya bergelut dengan keperluan untuk mengekalkan daya maju kewangan dan penawaran perkhidmatan yang kompetitif.

Pelaburan dan Kedudukan Kompetitif

Walaupun terdapat perbalahan mengenai caj, Schiphol bersedia untuk menyalurkan lebih daripada € 3 bilion ke dalam penyelenggaraan dan peningkatan penting antara 2024 dan 2027. Pelan pelaburan itu termasuk pengubahsuaian menyeluruh pelbagai kemudahan lapangan terbang, yang menekankan komitmen lapangan terbang untuk mengekalkan daya saingnya sebagai hab antarabangsa utama.

Lapangan terbang itu menekankan bahawa walaupun dengan kenaikan yang dicadangkan, cajnya tetap kompetitif pada skala antarabangsa. Dana yang dikenakan daripada syarikat penerbangan dilaburkan semula secara sistematik untuk mengekalkan dan menambah baik infrastruktur lapangan terbang, termasuk landasan, keselamatan, kemudahan terminal dan kebersihan, yang penting kepada operasi lapangan terbang dan pengalaman pengembara secara keseluruhan.

Akta Pengimbangan Ekonomi

Dinamik strategi kewangan Schiphol mendedahkan tindakan pengimbangan yang halus. Walaupun lapangan terbang mesti menavigasi selok-belok keperluan perundangan dan jangkaan perkhidmatan, ia juga menghadapi tugas kritikal dalam menguruskan hubungannya dengan syarikat penerbangan dan penumpang.

Peningkatan caj lapangan terbang adalah pernyataan rundingan berterusan antara pulih daripada tekanan kewangan masa lalu dan melabur dalam masa depan yang berdaya tahan untuk salah satu lapangan terbang utama Eropah.

Baca Juga: ETIAS Belanda

EU Pelawat dan Imigran untuk Menavigasi Kos Baru

Peningkatan 14.8% yang akan datang dalam caj lapangan terbang di Schiphol dijangka mempunyai implikasi yang signifikan bagi pelawat dan pendatang EU. Kenaikan ini secara tidak langsung boleh menjejaskan mereka yang memerlukan kebenaran ETIAS atau Visa Schengen, kerana syarikat penerbangan mungkin menaikkan tambang penerbangan untuk mengimbangi kos operasi yang lebih tinggi.

Akibatnya, Amsterdam boleh menjadi destinasi perjalanan atau transit yang kurang disukai kerana peningkatan perbelanjaan perjalanan. Keadaan ini amat penting bagi pelancong jangka panjang seperti keluarga, pelabur, nomad digital, dan pelajar yang merancang penginapan lanjutan atau penempatan semula ke EU. Bagi kumpulan-kumpulan ini, caj yang tinggi di Lapangan Terbang Schiphol boleh menjadi faktor penting, mempengaruhi proses membuat keputusan mereka dan berpotensi membawa mereka ke destinasi EU yang lain dengan kos perjalanan awal yang lebih rendah.

Tambahan pula, pengalaman pelawat keseluruhan di Lapangan Terbang Schiphol boleh terjejas, yang mungkin menjejaskan belanjawan pelancong dan persepsi mereka terhadap EU sebagai destinasi pelancongan yang diingini.

Strategi Imigresen EU Di Tengah-Tengah Peningkatan Kos Perjalanan

Keputusan untuk menaikkan caj lapangan terbang melangkaui pertimbangan ekonomi semata-mata, yang berpotensi mempengaruhi dasar imigresen EU yang lebih luas.

Negara-negara EU, termasuk Belanda, berhadapan dengan cabaran mengimbangi keperluan ekonomi untuk meningkatkan pendapatan lapangan terbang terhadap kesan pencegahan yang berpotensi terhadap pelancong, pelajar, dan pendatang mahir. Keseimbangan ini penting untuk memastikan EU kekal sebagai destinasi menarik walaupun kos yang lebih tinggi.

Selain itu, implikasi kewangan transit melalui hab utama seperti AMS boleh menjadi topik perbincangan dalam pembuatan dasar masa depan, terutamanya berkaitan dengan dasar ETIAS dan Schengen Visa. Perbincangan ini mungkin memberi tumpuan kepada menyesuaikan struktur kos dan meningkatkan kemudahan pengembara untuk mengurangkan sebarang kesan negatif.

Di samping itu, bagi negara-negara yang berhasrat untuk menarik penduduk jangka panjang seperti pelabur, usahawan, atau nomad digital, peningkatan kos pengangkutan mungkin memerlukan penilaian semula dasar imigresen atau insentif untuk mengekalkan daya tarikan mereka sebagai destinasi yang menarik.

Baca Lagi: Bagaimana saya boleh melancong ke Eropah dengan bajet?

Caj lapangan terbang yang semakin meningkat di Schiphol menandakan peningkatan ketara dalam strategi pemulihan pasca pandemik lapangan terbang. Oleh kerana syarikat penerbangan dan lapangan terbang terus terlibat dalam pertempuran undang-undang, hasil ketegangan ini mungkin akan memberi kesan yang berkekalan kepada landskap pengawalseliaan industri penerbangan dan kesihatan ekonomi.

Dengan pelaburan strategik Schiphol di kaki langit, industri memerhatikan dengan teliti untuk melihat bagaimana pengubahsuaian kewangan ini akan berlaku dalam pasaran perjalanan udara yang berkembang.