Bagaimanakah pembawa akan menggunakan ETIAS?

Bagaimanakah pembawa akan menggunakan ETIAS?

Syarikat Penerbangan Antarabangsa dan ETIAS

Menurut statistik terdapat hampir dua juta penyertaan haram ke pelbagai negara Eropah dan Schengen pada tahun 2015 dan jumlah ini dijangka meningkat sejak itu. Atas sebab ini, Kesatuan Eropah memperkenalkan dua sistem pemantauan elektronik untuk memerangi peningkatan gelombang pelancong tanpa dokumen yang memasuki Eropah yang menghalang pemeriksaan keselamatan semasa. Mulai tahun 2021, pelawat ke Eropah yang kini menikmati akses tanpa visa akan dikehendaki mendapat kelulusan ETIAS (Sistem Maklumat dan Kebenaran Perjalanan Eropah) dan semua penyertaan dan keluar Eropah akan direkodkan pada pangkalan data digital Sistem Masuk dan Keluar (EES). Perbezaan antara kedua-dua sistem adalah:

  • ETIAS menggabungkan pemeriksaan pra-perjalanan ke atas penumpang dan kelulusan diperlukan untuk warganegara "negara ketiga" untuk masuk, dan perjalanan dalam, negara anggota ETIAS
  • EES menggantikan setem manual pasport dan diperiksa untuk menentukan bilangan tinggal sementara (90 hari dalam tempoh tertentu 180) satu atau berbilang penyertaan pengembara telah menggunakan dan mengenal pasti pengembara yang telah tinggal lebih masa pada lawatan sebelumnya

Di antara kedua-dua sistem, dijangkakan bahawa ETIAS dan EES secara dramatik akan mengurangkan jumlah pelawat yang menimbulkan risiko keselamatan, jenayah atau kesihatan dan juga menyimpan rekod terkini di mana pelancong telah dan berapa lama. Walaupun langkah-langkah baru itu akan memberi pihak berkuasa sempadan lebih banyak maklumat mengenai pelawat ke negara mereka, mereka boleh membuktikan masalah kepada syarikat penerbangan, laut dan darat yang akan ditugaskan untuk melaksanakan skim baru itu.

Bot, Pesawat dan ETIAS

Sebahagian besar warga "negara ketiga", yang memerlukan kelulusan ETIAS selepas 2021, akan tiba di Eropah melalui udara. Pada masa ini, syarikat penerbangan hanya perlu membekalkan senarai penumpang di dalam pesawat kepada pihak berkuasa sempadan negara destinasi. API ini (Maklumat Penumpang Lanjutan) kemudiannya diperiksa oleh agensi keselamatan dan penguatkuasaan undang-undang untuk kemungkinan hubungan jenayah atau pengganas. Melainkan jika dimaklumkan secara khusus, syarikat penerbangan itu tidak mempunyai maklumat mengenai latar belakang penumpang dan hanya boleh memeriksa bahawa tiket dan pasport adalah sah dan teratur. Dengan pengenalan ETIAS dan EES, syarikat penerbangan kini juga akan bertanggungjawab untuk memeriksa status kebenaran ETIAS penumpang dan status EES.

Maklumat dan butiran penumpang akan disemak secara dalam talian terhadap pangkalan data Unit Pusat ETIAS dan rekod EES dengan kebenaran atau keengganan untuk melakukan perjalanan yang diharapkan dalam beberapa saat. Walau bagaimanapun, ini mungkin tidak selalu berlaku terutamanya pada hari-hari awal ETIAS. Butiran ETIAS/EES yang diberikan kepada Sistem Kawalan Perlepasan (DCS) di lapangan terbang berlepas mesti diproses melalui protokol baharu yang dikenali sebagai iAPI atau Maklumat Penumpang Lanjutan Interaktif. Protokol ini masih di peringkat awal pembangunan dan beberapa lapangan terbang tidak, setakat ini, mempunyai keupayaan untuk menyambung ke sistem. Sebaik sahaja sistem iAPI beroperasi (dan sebarang pepijat komputer disusun) pegawai syarikat penerbangan boleh mendapatkan penerimaan atau penafian segera semasa daftar masuk.

Di dalam bas

Pelaksanaan ETIAS dan EES pada jurulatih jarak jauh dan rentas sempadan memberikan sakit kepala sebenar bagi penguatkuasaan undang-undang antarabangsa dan agensi keselamatan sempadan. Oleh kerana penumpang boleh menaiki dan meninggalkan bas pelancongan atau jurulatih di banyak tempat, hampir mustahil untuk mengawal keadaan walaupun pihak berkuasa kebangsaan ETIAS sedang mengusahakan masalah ini dan dijangkakan bahawa pengendali bas akan mempunyai sistem mereka sendiri dalam tempoh tiga tahun selepas pengenalan ETIAS. Buat masa ini, pengendali bas tidak akan bertanggungjawab untuk memeriksa status ETIAS dan EES penumpang walaupun pemandu dan kakitangan mempunyai hak untuk berbuat demikian dan keupayaan untuk memeriksa butiran penumpang.

Prosedur

Seperti yang selalu berlaku, onus ketika melakukan perjalanan adalah pada penumpang. Pasport yang sah dengan kelulusan ETIAS adalah wajib dan mungkin juga perlu membawa dokumentasi mengenai pelan jadual perjalanan dan penginapan. Di lapangan terbang atau pelabuhan berlepas, syarikat penerbangan akan mengesahkan pasport dan ETIAS dengan memeriksa data melalui pangkalan data ETIAS dan EES. Ini adalah pertanyaan gabungan dan respons juga merupakan jawapan gabungan dari kedua-dua agensi. Jawapannya, yang sepatutnya segera, adalah sama ada kebenaran untuk meneruskan atau keengganan untuk melakukan perjalanan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa walaupun ETIAS yang sah diperlukan untuk perjalanan Eropah, ia bukan jaminan kemasukan automatik kerana keputusan muktamad terletak pada keselamatan sempadan negara yang dikunjungi.

Penalti untuk pembawa

Syarikat penerbangan akan dikenakan penalti jika mereka mengangkut pelancong ke negara anggota Schengen tanpa memeriksa setiap pengembara untuk ETIAS yang diluluskan. Bagi memudahkan pemantauan pematuhan syarikat penerbangan kepada peraturan dan undang-undang ETIAS, eu-LISA akan mengekalkan log pengendalian pembawa pemeriksaan penumpang dan rekod pengangkutan untuk tempoh dua tahun. Sekiranya syarikat penerbangan didapati telah mengangkut pengembara yang layak ETIAS yang tidak memperoleh ETIAS yang diluluskan dan kemudiannya ditolak masuk ke E.E., maka syarikat penerbangan itu akan bertanggungjawab untuk mengangkut pengembara yang ditolak di luar EU. Terdapat pengecualian kepada penalti ini jika misalnya, sistem ETIAS berada di bawah penyelenggaraan untuk tempoh yang panjang dan pembawa tidak dapat memeriksa pengembara untuk ETIAS yang diluluskan sebelum berlepas.